Штраф за порушення правил перевезення дітей
23.11.2019

Вже декілька тижнів тільки й розмови про штрафи на водіїв, за перевезення дітей без використання автокрісла.

Адвокати Юридичної компанії «Lawyers Brothers» спробували розібратися, що ж насправді змінилося в законодавстві і за що штраф.

Перш за все слід зазначити, що п.п. б п. 21.11 Правил дорожнього руху вказує на те, що забороняється перевозити: дітей, зріст яких менше 145 см або тих, що не досягли 12-річного віку, – у транспортних засобах, обладнаних ременями безпеки, без використання спеціальних засобів, що дають змогу пристебнути дитину за допомогою ременів безпеки, передбачених конструкцією цього транспортного засобу; на передньому сидінні легкового автомобіля – без використання зазначених спеціальних засобів; на задньому сидінні мотоцикла та мопеда.

Однак, дана заборона не є новелою, оскільки була внесена до редакції Правил дорожнього руху ще в 2008 році.

Проте, за порушення вказаного правила передбачалася відповідальність у вигляді – попередження.
І так було до 20 листопада 2019 року, поки ст. 121 Кодексу України про адміністративні правопорушення не було доповнено новими частинами які передбачають, що за порушення правил перевезення дітей на водія накладається штраф у розмірі 510,00 грн., а при повторному протягом року порушенні вказаного правила, штраф у розмірі 850,00 грн.

Звертаємо увагу на тому, що про так звані «автокрісла» ні в Правилах дорожнього руху ні в КУпАП мова взагалі не йде.

Натомість правила передбачають обов’язкове використання «спеціальних засобів», які дають змогу пристебнути дитину за допомогою ременів безпеки, передбачених конструкцією цього транспортного засобу.
Все б нічого, але чинне законодавство України, в контексті Правил дорожнього руху, не дає визначення поняття – спеціальні засоби, а тому залишається лише здогадуватися.

Враховуючи таку невизначеність в законодавстві, цілком можна розглядати будь-які засоби, що є на вітчизняному ринку та дають можливість пристебнути дитину штатними ременями безпеки.

За думкою фахівців, основна задача яку повинні вирішувати спеціальні засоби – це забезпечення можливості посадити дитину вище, щоб пристебнутий штатний ремінь безпеки проходив через ключицю, грудну клітку та таз дитини, а не шию та живіт.

Відкритим залишається і таке питання – як поліцейські будуть визначати зріст чи вік дитини? Адже навряд чи, батьки (або інші «адекватні» водії) дозволять поліцейському рулеткою вимірювати зріст дитини. В примусовому порядку також це неможливо зробити.

Те ж саме, стосується і віку дитини, оскільки правила дорожнього руху не зобов’язують водія возити з собою і давати на огляд поліцейському свідоцтво про народження дитини, щоб підтвердити вік маленького пасажира.

А від так не відомо, чим буде керуватися поліцейський під час складання протоколу про фіксацію порушення водієм правил перевезення дітей. Очевидно буде визначати зріст і вік дитини на «око»!

ВАЖЛИВО! Юридична компанія «Lawyers Brothers» в жодному випадку не закликає до ігнорування правил перевезення дітей з можливістю уникнення відповідальності. Беззаперечно, безпека дитини в машині, має пріоритетне значення, а тому кожен водій має відповідально до цього ставитися.

Дана стаття, як і багато інших статей на цю тему, лише розкриває проблематику практичного застосування нововведень, оскільки прогалини в законодавстві дають можливості для маніпуляцій як водіями так і «нечесними поліцейськими», а безпека дитини все ж залишається на другому плані.